Saturday, January 15, 2011

siapa kata nak kurus susah?

 assalamualaikum

hye again! haha. zea semangat nih nak buat post banyak-banyk pagi nih sbb smlm zea da lalui hari yg penuh kesedihan so bila da balek rumah, zea ada semangat baru =) yayayay!
ermm.. ape yg best utk hari ahad? a'ha! renung-renungkn masa depan tp utk zea, to be exact, renungkan mcm mana nak kurus balek! hahah.
dulu, tips-tips utk kurus zea buat sume sendiri. zea, ade diet plan yg sgt efektif dan berkesan walopun nak jayakannye akan terima kritikan dari org-org tua yg x sporting! muahaha. sbb ape? it just because i have to interact with kiddies! hahaha. ok. meh zea cerita ape yg zea lakukan utk kurus hanye dalam mase setahun.
  1. Kurangkan makan nasi. haa. ni lah plan yg paling mujarab sbb bg org asia, even nasi ni adalah makanan ruji kita, sebenarnye xpe je kalo x makan. sbb kite still leh ganti dgn bijirin atau cereal. bg akak-akak, abg-abg yg ade diabetis, tolonglah kurangkan nasi sbb nasi ni sumber glucose yg paling kita x sangka. lagi byk kita mkn nasi, lagi byklah glucose utk badan kita. sbb tuh kita kate kita mkn nasi sikit tp bile check kat doktor, tgk-tgk kencing manis kita da naik.

 
2.  No nasi, but say no to biscuit or bread too. sbb musababnye, biskut ada lagi byk kalori dan roti lgi byk carbohydrate dari nasi. so dari mkn benda-benda ni, baek makan nasi yg gebu lgi lazat tuh kn?  

3. Get active people! haa, ni lagi satu perkara paling penting utk kuruskan badan plus kita jugak akan dpt kesihatan yg baek. cara yg zea buat :
  • jump rope or skipping. dulu first-first zea wat sikit-sikit. dari 100 ke 200. dari 200 ke 1000 smpailah ke 2500 petang sekali malam sekali so kire dlm sehari 5000 lompatan gak la. tp zea nasihatkan, ikot kemampuan diri. jgn terlalu memaksa ok? takot la plak nnt terpeleot lutut tuh. hee
  • jogging. erm.. act, zea x suke sgt jog sbb malu. hahha. zea ni malu sket sbb rase cam org perhati pulak kalo tgh lari-lari tu. nnt org nmpak lemak berlipat-lipat zea. tp mengikut fakta yg zea bace, skipping lgi efektif dri jogging sbb bila kita skipping, keseluruhan organ kita bergerak dan yg paling penting, muka yg tembam tu pon bleh kecut.

woohoo! best gilakan kalo dapat selalu berdua mcm nih. hahha. mesti semangat lagi berkobar-kobar

  • bermain bersama kanak-kanak sekolah rendah. hahaha. ni paling best and paling fun skali lah. mmg nampak remeh, tp seriously mmg berkesan! zea dok umah yg bertingkat-tingkat so kitorg ni mmg selalulah main kejar-kejar. kalo da berlari tuh, dari tingkat 15 ke tingkat 10 pastu naek balik mmg seronok la kn? tp sesungguhnya, zea mmg bersyukurlah zea terlibat dgn aktiviti kanak-kanak ni sbb dorg mmg coolioo punyerlah even nnt mommy zea akan ckp, " x malu ke main dgn budak-budak? ira kn da besar." hahha. xpe. zea x kesah yg penting, peluh keluar. betol x?
  • jalan kaki pergi balik sekolah. ini plus point kot sbb berjalan pon dpt membankar kalori ape.
  • kurangkan sedentary life ok. korang jgnlah spend too much time kat tv, laptop or benda-benda yg x byk bergerak ni. sbb nnt geng-geng berkomplot anasir yg bernama kalori,carbs,protein segale tuh akan mendafatrkn diri sbg lemak yg bermaharajalela! tp tp tp, korg jgn kompius lak. benda tu sume perlu utk provide energy kat kita, tp dont take it too much ok? 
  • kalo kita rase terlebih kalori, do something la. kalo zea, bila zea rase zea mkn byk, zea akan cpat-cpat keluarkn peluh. zea pon x kn duduk saja dah. ade je aktiviti yg zea akan lakukan. gayut-gayut la, sit-up atas katil la and mcm-mcm lagi. so try la.hahaha
  • ha, yg pasal mkn nasi tuh, bg zea, zea x mkn nasi tp zea still akan mkn ape-ape. cthnye lauk pauk. tp lebihkan lah sayur yg ijau-ijau tuh. korang jgn pulak x makan sbb nnt da baek punyer exercise tp nnt di diagnose as anorexia nervosa pulak. huh, mintak simpang la.

 more to come. enjoy reading =)


Thanks for reading this entry. Do read others okay =) love you.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...